
De aanbrengbonus; zinvol of niet?
dinsdag 12 augustus 2025
Werkgevers zitten al jaren met hun handen in het haar. Waar halen ze het broodnodige personeel vandaan in deze krappe arbeidsmarkt? Hogere lonen, betere secundaire arbeidsvoorwaarden en een nog prettigere werkomgeving bieden dan de concullega doet - dat zijn de primaire wapens. En als die niet toereikend blijken, dan is er nog de aanbrengbonus. Je eigen werknemers vragen om in hun omgeving mee te zoeken naar nieuwe collega’s. Tegen beloning uiteraard, zowel voor je huidige als je nieuwe werknemer.
Als je het internet afstruint naar gegevens over de aanbrengbonus, ook referral bonus genoemd, valt in ieder geval op dat het aantal werkgevers dat er gebruik van maakt een stuk groter is dan het aantal dat dat niet doet. Het percentage schommelt rond de 75%, afhankelijk van de branche en de krapte aldaar. De werking van de aanbrengbonus valt echter ronduit tegen. De instroom van nieuwe collega’s als gevolg van de inspanning van een eigen werknemer ligt in Nederland onder de 10%.
Matige opzet
Waar gaat het dan mis? Bij WorkFriends kwamen ze tot de conclusie dat de opzet van bonusregelingen vaak matig is. Volgens blogger Steven de Jong zou een werkgever die wil dat zijn medewerker als een soort van advertentie voor zijn bedrijf werkt, hem daarvoor moeten belonen als hij overal uitdraagt dat er personeel gezocht wordt. Dus vanaf het moment dat hij dat deelt op Facebook, op zijn LinkedIn-tijdlijn en live tijdens de buurt-BBQ en op familiefeestjes. In 9 van de 10 gevallen gebeurt dat echter niet. De aanbrengbonus wordt meestal pas uitgekeerd als de nieuwe werknemer zijn proefperiode begint of zijn proefperiode omgezet ziet in een aanstelling. En dat ontneemt de eigen werknemer de motivatie om te werven. Tussen werven en belonen zit dan te veel tijd. De periode voor wat hoort wat duurt veel te lang.
Boter bij de vis
Maar hoe beloon je als werkgever de medewerker die als een soort van wandelend reclamebord voor jouw bedrijf aan de slag is? Geef je boter bij de vis? Beloon je hem voor elke keer dat hij deelt? Zeker is dat je dan je medewerker scherp houdt. Hij roept overal waar hij komt voor wie hij werkt en dat er personeel gezocht wordt. Dat levert hém immers geld op. Bovendien is het ook goed voor de groei van de bekendheid van de bedrijfsnaam.
Maar… niet elk ‘delen’ van een vacature levert een kandidaat op, laat staan een nieuwe werknemer. De Jong maakt in zijn blog een vergelijking met een website waar je als bedrijf een personeelsadvertentie op plaatst. ‘Je betaalt daarvoor. Soms een vast bedrag, soms voor elke click, maar niet elke click levert een sollicitatiebrief of kandidaat op. Je weet echter ook dat je die advertentie nodig hebt om tot resultaat te komen. En zo moet je het ook zien voor die werknemer.’